GREAT WESTERN TRAIL, czyli krowami przez prerię




„ Triumf Ranczera"

A gdyby tak mieć stado krów i pognać je do Kansas City, zatrzymując się po drodze w mniej lub bardziej gościnnych domkach na prerii?
To wspaniały pomysł!
Zwłaszcza, że te akurat krowy nie stawiają oporów, nie chorują, współpracownicy z dzikozachodniego pośredniaka nie piją whiskey i nie spóźniają się przez to do pracy, Indianie są
pokojowo nastawieni, a w Kansas będziesz zawsze mile widziany, nawet jeśli Twoje stado nie będzie imponujące. Innymi słowy- Aleksander Pfister* i jego koncepcja na kwestie szeroko pojętego ranczerstwa.
Gra jest, nie da się ukryć, dość wymagająca. I chociaż duża ilość zasad szybko  staje się prosta do zapamiętania, a informacje graficzne są również bardzo logicznie przedstawione, to jednak znalezienie dobrej (najlepszej!) ścieżki rozwoju  już takie łatwe nie jest.
O co musisz zadbać w grze?

1.       O swoje stado. Stado to początkowo 14 kart, dobieranych do 4 na ręce, z czasem poszerzane o nowe, bardziej wartościowe osobniki. Czyli konstruujesz własną talię ( jak w grze Dominion**, mniej więcej).
2.        Żeby kupić dużo dobrych krów w dobrej cenie, musisz mieć cowboyów, to oczywiste. Ale żeby mieć ich więcej niż jednego, który jest z Tobą od początku do końca gry, musisz ich zatrudniać. Czekają na Ciebie na Rynku Pracy. I chcą pieniędzy.

3.       Droga przez prerię jest długa i miejscami bardzo niebezpieczna. Musisz więc budować swoje własne budynki, które na różne sposoby usprawnią Twoją podróż i ogólnie Twój ranczerski żywot. Ale żeby budować, potrzebujesz robotników, a znajdziesz ich tam, gdzie cowboyów i będą chcieli tego samego.
4.       Fajnie być w Kansas i sprzedać swoje krowy, ale to niestety nie wszystko. Musisz jeszcze wysłać je do odpowiedniego miasta, im dalej, tym bardziej wartościowe musi być twoje stado. Żeby nie płacić zdziercom z PKP ( Preriowe Koleje Państwowe) musisz budować swoje linie, a do tego potrzebujesz inżynierów. Których znajdziesz w/wym.miejscu.
5.       Tylko wysłanie krów naprawdę daleko pomoże Ci odblokować opcję posiadania 5 i 6 krów na ręce ( zamiast początkowych 4) , co jest bardzo ważne. Ale jest do odblokowania jeszcze ok.10 innych opcji, pojedynczych i podwójnych. Wybór musi być przemyślany, bo szkoda odblokować coś, z czego się później nie skorzysta…


GWT to węzeł gordyjski złożony z potrzeb: pieniędzy ( jak zwykle),  drogich, różnorodnych krów,  najtańszych współpracowników w dużej ilości, certyfikatów, wyścigu o rozbudowywanie stacji budynków i dobrego ich ulokowania …  Dużo i ciekawie się dzieje.




Wioska Indian (bezkonfliktowe plemię)



Interakcja niby polega tylko na podkładaniu sobie nawzajem budynków nakazujących opłatę. Ale obserwowanie przeciwnika i jego planów jest bardzo istotne, bo jak się zagapisz, to i upatrzoną krowę Ci wykupią i stację z potrzebnym Ci bonusem rozbudują.
 A to boli, jak kopniak krowy.

OCENA** :
złe/słabe/tyłka nie urywa/dobre +/naprawdę dobre/najlepsze
** publikowane oceny są całkowicie subiektywne i nie mają ambicji trendsetterskich





Komentarze